Gå in på https://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/vi-bygger-och-forbattrar/Malarbanan-Tomteboda-Kallhall/ eller googla ”mälarbanan dokument” för att läsa mer om den nya järnvägsplanen.
Hit kan du lämna dina synpunkter på järnvägsplanen (senast 14 januari):
Brev: Trafikverket, Ärendemottagningen, Box 810, 781 28 Borlänge
E-post: investeringsprojekt@trafikverket.se
Märk brevet eller e-postmeddelandet med TRV 2013/ 65 117.
Utkast sammanfattning synpunkter och konsekvenser (2021-12-27)
Skrivelse angående förslag till järnvägsplan för utbyggnad av Mälarbanan sträckan Duvbo – Spånga, i Stockholms och Sundbybergs kommuner, Stockholms län. Ärendenummer TRV2013/65117.
Efter att förslaget till järnvägsplan för utbyggnad av Mälarbanan sträckan Duvbo – Spånga presenterades i november 2021, inleddes ett samarbete mellan berörda bostadsfastighetsägare i Bromsten. Detta har bland annat resulterat i bildandet av föreningen ”Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten”. Föreningen ska verka för att Trafikverket återkallar den nya järnvägsplanen, och omarbetar den så att inget markintrång sker på fastigheterna längs järnvägens nordöstra sida, samt att buller och övriga störningar reduceras jämfört med nuvarande nivåer.
Sedan den tidigare planen presenterades 2016, där inga eller endast marginella markintrång var aktuella, har fastighetsägarena och i synnerhet de vars tomter angränsar till järnvägen anpassat sina investeringar, exempelvis markarbeten och om-och utbyggnader av bostadshus med mera, till den järnvägsutbyggnad som Trafikverket informerat om. På motsvarande sätt har de verksamheter som finns på andra sidan järnvägen längs Magasinsvägen haft tid att förbereda och anpassa sig till den planerade utbyggnaden. Med den nya planen förändrar Trafikverket helt de givna förutsättningarna. Det är inte acceptabelt.
Ett ianspråktagande av tomtmark samt ökade störningar kringsnärjer också fastighetsägarnas framtida möjligheter till utbyggnader eller annat utnyttjade av tomtmarken. Vidare kan byggnader, planteringar, anläggningar och annat som idag är placerat på den mark som går förlorad, behöva flyttas till återstående tomtmark och ytterligare begränsa den fria ytan.
Vi anser att de skäl Trafikverket anfört som grund för den nya järnvägsplanen starkt kan ifrågasättas.
Enligt Trafikverkets är en viktig orsak till den nya järnvägsplanen att en verksamhet på Magasinsvägen, byggmaterialföretag Bygma, säger sig riskera att behöva flytta verksamheten om den spårsträckning som presenterades 2016 genomförs. Trafikverket har valt att tillmötesgå denna synpunkt. Med en sådan prioritering väljer Trafikverket att sätta intresset hos en företagsfilial framför det avsevärt större intresse som representeras av drygt 100 familjer och fastighetsägare på andra sidan om spåren. Den nya planen innebär ett så omfattande markintrång och så stora störningar att det ger en mycket kraftig försämring av den nuvarande boende- och livsmiljön och möjligheterna att utnyttja tomtmarken, samt reducering av fastigheternas marknadsvärde som överstiger den kompensation Trafikverket avser ge. Trafikverket har i kontakter med vissa fastighetsägare till och med ifrågasatt om det är möjligt för dem att bo kvar.
Vi noterar också att Bygma i sitt yttrande över 2016 års plan säger sig enbart ”riskera” att behöva flytta. I Trafikverkets kommentar anges framställs dock en flytt som oundviklig, vilket är en inkorrekt tolkning av Trafikverket.
Vi vill att Trafikverket klargör på vilka grunder den nämnda prioriteringen gjorts.
Riktlinjer beaktas ej
Trafikverket har som en fördel med den nya järnvägsplanen påpekat att man då kan räta ut spårdragningen, vilket gör att tågoperatörerna kan erbjudas ökad tåghastighet från dagens 140 till 200 km/h utan särskild dispens. Detta är dock en effekt av den nya järnvägsplanen, och inte ett grundläggande skäl till att genomföra den. Det kan också starkt ifrågasättas om det är rimligt med tågtrafik i uppemot 200 km/h rakt genom ett bostadsområde, med de störningar och risker det innebär. Vi anser istället att dagens redan höga hastighet bör sänkas, i syfte att minska störningarna. Vi vill också att Trafikverket klargör vad en eventuell dispens innebär.
Oklart vad som sker med avloppsstammen
Trafikverket hävdar att man med den nya järnvägsplanen undviker betydande ledningsdragningar söder om spåren. Det framgår dock inte i Trafikverkets presenterade underlag hur man avser att hantera de ledningsomdragningar som nu istället aktualiseras norr om spåren. Dessutom har Trafikverket bortsett ifrån, eller valt att inte uppmärksamma, att den avloppsstam som idag löper längs Tallåsvägens tomter direkt norr om nuvarande spår måste flyttas för att inte hamna inom Trafikverkets nya område. Detta kan medföra ytterligare markintrång och servitut för berörda fastigheter. Trafikverket har inte meddelat berörda fastighetsägare om detta förhållande. Vi vill dels veta varför fastighetsägarna inte informerats om detta, samt få klarhet i vilka faktiska konskevenser den nya planen får avseende avloppsstammen.
Miljökonsekvensbeskrivning saknas
Den miljökonsekvensbeskrivning som gjorts avser den ursprungliga järnvägsplanen från 2016, och är därmed inte relevant eller giltig för den nya järnvägsplanen, vilket innebär att en miljökonsekvensbeskrivning saknas. Vi vill veta hur Trafikverket avser att hantera detta.
Bullerplank och stängsel samt servitut
Enligt det nya förslaget kräver Trafikverket att få ianspråkta betydligt mer mark än vad som behövs för spårdragning. Såväl bullerplank som stängsel är tänkt att utformas på ett sätt som kan vara motiverat där järnvägen gränsar till mark som är allmäntillgängliga. Den utformningen passar dock mycket illa som gräns mot privata småhustomter, och förstärker på ett avsevärt sätt den störning som järnvägen i sig innebär.
Vårt krav är att ett nytt bullerplank, i likhet med det nuvarande, utformas så att det smälter väl in i tomtmiljön och placeras så nära spåret som möjligt, samt att planket får utgör gräns mot de privata tomterna. Vi kan acceptera ett smalare servitut på den privata marken närmast planket som ger Trafikverket åtkomst för underhåll av bullerplanket. Ett stängsel på det sätt som föreslås är dock varken behövligt eller acceptabelt.
Markvärderingen riskerar bli missvisande
Vi ifrågasätter Trafikverkets resonemang när det gäller värdering av den mark man önskar ianspråkta. Marknadsvärdet ska enligt Trafikverkets intentioner bedömas efter det att järnvägsplanen vunnit lag kraft. Vi ser dock att marknadsvärdet redan kan ha påverkats negativt efter att det att förslaget till ny järnvägsplan offentliggjordes i november 2021. Värderingar efter denna tidpunkt återspeglar därför inte det marknadsvärde som gällt om en ny järnvägsplan inte varit aktuell. Vi påfordrar att kommande värderingar, om förslaget vinner laga kraft, ska indexeras mot värdeutvecklingen för fastigheter i närområdet som inte påverkas av den nya järnvägsplanen, samt utföras av oberoende mäklare som godkänts av respektive fastighetsägare.
Mycket bristfällig information
Informationen från Trafikverket till berörda fastighetsägare är mycket bristfällig. Väsentlig information om planens genomförande konsekvenser presenteras inte på ett tydligt och lättillgängligt sätt. Istället hänvisas till ett mycket omfattande och svårtillgängligt material och bilagor, som för att kunna begripas kräver mycket god svenska och god vana att ta del av komplicerad text av teknisk eller juridisk natur. Det innebär att många berörda riskerar att inte få klart för sig vad planen innebär för dem innan den hinner vinna laga kraft.
Det finns också irritation över att de s k Skypemöten som hållits med Trafikverket inte gav önskvärd information, eftersom Trafikverkets representanter inte kunde ge besked på många frågor eller hänvisade till svårgenomträngligt material på Trafikverkets websidor. De har också lämnat motstridiga svar till olika fastighetsägare. Vi anser att Trafikverkets information inte har uppfyllt de krav på kvalitet, utförlighet och öppenhet som de enskilda fastighetsägarna, med hänsyn till de djupgående konsekvenser planen medför för dem, har rätt att förvänta sig.
Förslaget bör återkallas
Sammantaget anser vi att Trafikverket genom värdera intresset hos enstaka verksamheter högre än intresset hos drygt hundratalet boende och fastighetsägare, och genom att bortse från riktlinjer om avstånd mellan spår och bostadsfastigheter, och genom att inte säkerställa att berörda fastighetsägare uppmärksammas på de fulla konsekvenserna av sitt förslag, inte presenterat ett acceptabelt och genomförbart förslag till järnvägsplan. Det nya förslaget till järnvägsplan bör därför återkallas och omarbetas i enlighet med vad som ovan anförts.
Vi önskar inför vårt fortsatta agerande få uppgift om hur Trafikverkets beslutgång ser ut i detta ärende samt vilka som är beslutsfattare inklusive kontaktuppgifter.
Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten Ideell Förening
Not.
Antalet fastighetsägare och hushåll som påverkas av förslaget till ny järnvägsplan:
Cirka 60 mellan järnvägen och Tallåsvägen/Fristadsvägen,
Cirka 30 på Tallåsvägens norra sida
Cirka 20 på Mamrevägen/Skattegränd
Av dessa får ca 25 fastigheter ett markintrång på upp till ca 10 meter, vilket kan innebära att ca halva tomten mellan hus och järnväg försvinner.
Synpunkter om järnvägsplan, sträckan Duvbo-Spånga TRV /65 117 (2021-12-02)
Nya järnvägsplanen strider mot Miljöbalken: Området är byggt vid sekelskiftet och har en betydelse från allmän synpunkt på grund av kulturvärdet och bör därmed skyddas (3 kap 6 § Miljöbalken). Karaktären i området riskerar att skadas när villatomterna minskas och järnvägen byggs på tomternas bekostnad. Ett område så pass gammalt bör bevaras och snarare mer återskapas till dess ursprung än rivas ner för att bereda plats åt järnvägen. Området är en del av vårt arv som vi bör värna om och vi bör undvika att skada dess kulturvärde.
Att breddningen av spårområde bedöms i järnvägsplanen få negativa konsekvenser för det kulturhistoriska sambandet mellan södra och norra delen av Bromstens villasamhälle och att det är svårt att begränsa konsekvenserna med hjälp av åtgärder borde vara skäl till att planen inte ska genomföras.
Den nya järnvägsplanen strider mot vad Trafikverket ska verka för -att bibehålla och stärka natur- och kulturvärden.
Vi bör värna om vår kulturhistoria, om vårt arv och de lokala värdena som finns. Utan de lokala värdena har vi snart inga kulturhistoriska värden kvar. Trafikverket (staten) bör ej vara en bidragande aktör till att värdena minskar.
Mervärdet i närmiljön ses inte ur ett närboendeperspektiv: Gällande Småhusområdet Tallåsvägen m.m. tar Trafikverket hänsyn till verksamheterna på Magasinsvägen inte till de boende längs spåren. Ett av Trafikverkets preciserade mål är att mervärdet i närmiljön ska ses ur ett närboendeperspektiv I den nya järnvägsplanen bryter Trafikverket mot detta genom att sätta verksamheterna främst.
Hänsyn bör i stället tas mot de boende i första hand, dvs Trafikverket (staten) bör följa och verka för sina uppsatta mål, inte göra tvärtemot vad de lovar.
En lösning borde vara att rikta verksamheterna till i stadsdelen avsedd mark för industriverksamhet, Lunda industriområde. Låt de boende ha kvar marken som har funnits i villaägarnas ägo sedan tidigt 1900-tal.
I järnvägsplanen går det att läsa att ”järnvägsutbyggnaden får en liten till måttlig negativ konsekvens för stad och landskap”, detta borde vara ett skäl att tänka om.
För litet avstånd mellan bostad och spårmitt: Enligt rekommendationen på trafikverket.se ska avståndet mellan närmsta spårmitt och bostad vara 30 meter. I den nya planen flyttas spår närmare bostäderna, avståndet som redan idag är mindre än Trafikverkets rekommendationer minskar ytterligare. Fastigheten Telefonen 16 går från 22 meter mellan bostad och närmsta spårmitt till 15 meter. Därför bör Trafikverket gå tillbaka till ursprunglig plan eller omarbeta den nya planen för att det redan korta avståndet inte ska minska ytterligare.
Vissa av verksamheterna har i tidigare granskningsrunda framfört önskemål om att kunna köra in från baksidan, vilket då borde kunna tillgodoses.
Vi emotsätter oss att Trafikverket vill inskränka mer på våra tomter och att Trafikverket gör tvärtemot sin egen rekommendation om avstånd mellan närmsta spårmitt och bostad gör att myndigheten uppfattas som mindre seriös.
Den nya järnvägsplanen är otydlig: I den nya järnvägsplanen finns inga exakta mått. Planen är en projektering för ytor som tas i anspråk för järnvägens ändamål, men det finns inga detaljprojekteringar med inmätta tomtgränser. Det ger en otydlig och oseriös bild och borde därför inte kunna godkänns. För att det ska kunna gå att ta ställning till planen bör måtten vara exakta och det bör framgå exakt hur mycket mark Trafikverket kommer att ta permanent från tomtägarna.
Vidare är det svårt att tyda exakt hur de boende kommer att påverkas och vad konsekvenserna blir långsiktigt. Otydligheten i den nya järnvägsplanen gör att planen i sig nästan är en kränkande behandling av den enskilda individen och tomtägaren.
Järnvägsplanen saknar barnkonsekvensanalys: Genom att minska på tomtytorna för villaägarna inskränker Trafikverket på barns rätt till lek, vila och fritid (Barnkonventionen) i vissa fall avsevärt. Villatomternas syfte är bland annat att barnen ska ha möjlighet att få springa fritt, få frisk luft, tomterna uppmuntrar till lek och motion. Om tomterna minskar i yta försvinner även syftet med tomten. I barnkonventionen går det även att läsa att barn ska ha rätt till bästa möjliga hälsa. Detta är heller inget som Trafikverket har tagit hänsyn till i den nya järnvägsplanenen. Den gröna ytan som bidrar till en bättre hälsa minskas. Vidare bör hänsyn tas till hur våra barn påverkas från dels buller under byggtiden, dels buller när antalet tåg ökar. Det buller barnen kommer att uppleva under byggtiden och vetskapen om att deras yta för lek minskas kan komma att färga barnen för en lång framtid.
Trafikverket anger två anledningar till den nya järnvägsplanen: Det första är att det skulle vara för dyrt att kompensera verksamheten Bygma på Magasinsvägen. Bygma bedömer att det skulle vara omöjligt att bedriva vidare sin verksamhet om båda spåren gick på samma sida som verksamheten. Bygma har fem verksamheter i Stockholmsområdet inklusive verksamheten på Magasinsvägen. Trafikverket uppskattar att kompensationen skulle hamna på ca 200–300 miljoner kronor.
Att Trafikverket prioriterar ett kommersiellt företag och lämpar över nackdelarna och olägenheterna på enskilda villaägare är ett väldigt tveksamt resonemang.
Vad kompensationen till villaägarna samt kostnaden för att Bromstensbron måste byggas om i enlighet med den nya planen framgår inte, men oavsett borde de boende vara prioritet framför kommersiella företag.
Ekonomi går före familjers välmående. Trafikverket föredrar att blida en bygghandel jämfört med att riva upp familjer med rötterna. Familjer kompenseras, men vad kompenserar att familjerna inte kommer att ha en tomt längre? Syftet med att ha ”en villa med tomt” försvinner.
Det andra skälet är att tågen inte kan hålla en lika hög hastighet om de nya spåren går på den södra sidan. Kurvan ska jämnas ut genom att alla fyra spår dras närmare Småhusområdet Tallåsvägen mm. Alla fyra spår kommer närmare bebott område. Det är inte endast husen närmast järnväg som påverkas. Många hus får ett mindre avstånd än vad Trafikverket rekommenderar (som tidigare nämnt) för att tågen ska kunna hålla en hög hastighet då de kör genom ett villaområde. Tågen borde i stället hålla en lägre hastighet när de passerar husen, inte öka hastigheten. Praxis borde vara att hastigheten höjs när inga småhus finns närmare än 30 meter från närmsta spårmitt eller liknande.
För långa ledtider: Vad händer med värdet på våra bostäder när mer mark försvinner? Flertalet av tomterna förlorar upp till 10 meter av marken. Vilken konsekvens har den nya planen medfört sedan den släpptes? Vi boenden blir som gisslan, fast i en limbo till dess att beslut fattats och bygget är färdigställt. Det påverkar inte bara värdet på vårt boende, utan det påverkar även vår livssituation.
Om spårdragningen sker närmare verksamheterna på Magasinsvägen får det inte en lika stor inverkan på människors personliga liv. Ett beslut om att minska marken för tomtägarna kan få förödande konsekvenser.
Vatten- och avloppsledningar: I den nya järnvägsplanen saknas information om vad som kommer att hända med de vatten- och avloppsledningar som löper norr om spåren. Det behöver framgå och det behöver ingå i planen var dessa ska dras innan ett beslut fattas om en ny järnvägsplan.
Tidplan saknas: Det finns ingen tidplan i järnvägsplanen. Det bör vara omöjligt att ta ställning till något där informationen om hur mycket mark som tas i anspråk permanent (var) och under vilken period (när).
TRV 2013/ 65 117
Det är bara negativa konsekvenser för den nya planen.
Fler familjehus kommer att drabbas av den nya planen. Avståndet mellan bullerplanken och bostaden är redan för litet. Vi är redan påverkats av buller, vibrationer och högspänning. Barnen är ledsna. Vi kan inte planera någonting pga ovissheten och otydligheten i det nya förslaget. Vi kommer inte kunna bo i ett hus med för liten tomt, så nära och gränsas av 4 järnspår. Barnen kan inte leka ute. Vi har spenderat mycket pengar på huset under åren vi har bott i. Det finns familjer som har ärvt sina hus från sina föräldrar alltså räknas som generationshus och går inte att utvärdera med några kompensationer.
Jag håller med dig, vi blir nästan som gisslan i våra egna hem. När husen förlorar sina tomter så försvinner ju syftet med att bo i hus. Barnens lekutrymme ute försvinner och vi som njuter av att påta i rabatterna kommer inte att ha samma möjlighet till det längre. Att tågen blir fler i antal är svårt att argumentera emot, men att de ska höja tågens hastighet genom ett bostadsområde känns för mig väldigt märkligt. Det bidrar till ökade störningar, både beträffande ljud och vibrationer. Störningarna ökar för alla i området, för boende, och för de barn som går i skola och förskola här i södra Bromsten. Det är ju alltså inte endast vi som bor närmast järnvägen som kommer att påverkas om den nya järnvägsplanen går igenom. Hoppas på att så många som möjligt skickar in sina synpunkter och att planen omarbetas.