Skip to content
Skip to content
Menu
Vad händer i Bromsten?
  • Login
Vad händer i Bromsten?

Kommunikation

By stinap on 2021-12-212022-04-01

Ca 50 inkomna synpunkter till TRV på järnvägsplanen

Vi har tagit del av synpunkter på den nya järnvägsplanen som inkommit till TRV (det är en allmän handling och går att begära ut genom att kontakta TRV). Majoriteten av synpunkterna kommer från oss boende längs sträckan Tallåsvägen med omnejd, men det finns också en del synpunkter som skickats in från olika myndigheter. Vi har samlat nedan inkomna synpunkter av under fliken Dokument. En del är riktigt intressanta, se tex Vasakronans synpunkter.

  • Ellevio (vill samråda med TrV om markarbeten samt trycker på att få till ledningsinventering tidigt)
  • Norrvatten (ledning i Sundbyberg där de påtalar att ledningen inte får utsättas för vibrationer mm av arbetsfordon)
  • Region Stockholm (vill ha en utökad dialog med TrV, vilket kan tyda på att TrV hittills inte har haft det?)
  • Statens geotekniska institut (påtalar att hänsyn måste tas till den geotekniska stabiliteten eftersom det är lerjordlager)
  • Stockholms stad (noterar buller i Bromstensskola samt anser att TrV måste samordna med Sthlm Stad, pekar på att järnvägsplanen inte får strida mot detaljplanen)
  • Stockholms brandförsvar (anser att ett förtydligande kring vilken kraft stödmurar ska kunna motstå vore bra)
  • Strålsäkerhetsmyndigheten (inga synpunkter, men en allmän skrivning om elektromagnetiska fält)
  • Sundbybergs stad (inte så intressant)
  • Vasakronan (negativ påverkan på deras fastighet, motsätter sig markanspråk, för lång tidplan, oroliga för vattenflöden)

Ny information från Trafikverket, mindre justering av järnvägsplanen

Med anledning av att flertalet synpunkter inkom till TRV om den nya järnvägsplanen meddelade TRV i mitten på februari att de valt att göra en mindre justering i planen. Mindre markanspråk ska göras. I brevet från TRV går det att läsa att 7,5 meter i markanspråk justeras till 5,5 meter. Vi fick 2 veckor på oss att lämna våra synpunkter på detta.

Handlingarna från TRV samt föreningens synpunkter hittar du under Dokument.


Trafikverket är beredda på att ha möte med oss berörda, svar på förfrågan

Från:fredrik.lidberg@trafikverket.se <fredrik.lidberg@trafikverket.se>
Skickat: den 12 januari 2022 10:49
Till: Heinz Paul <heinz.paul@connectpr.se>
Kopia:gd-sekreterare@trafikverket.se <gd-sekreterare@trafikverket.se>
Ämne: SV: Mälarbanan TRV 2013/65117 

Hej!

Tack för ditt brev till generaldirektör Bo Netz den 9 januari. Generaldirektören har bett mig besvara ditt brev.

Järnvägsplanen Spånga-Duvbo är ute på granskning fram till den 14 januari och fram till dess har samtliga berörda möjlighet att skriftligen lämna sina synpunkter på förslaget. Här finns mer information kring granskningsprocessen: https://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/vi-bygger-och-forbattrar/Malarbanan-Tomteboda-Kallhall/granskning-av-jarnvagsplan-huvudsta-duvbo/

Utöver den formella processen för vad som gäller vid granskning av en järnvägsplan, tog Trafikverket i det här specifika fallet beslutet att skicka ut ett informationsbrev till de närmast berörda, det vill säga de fastighetsägare där vi önskar ta del av deras mark i anspråk. Vi redogjorde för förändringarna i järnvägsplanen och bjöd samtidigt in dem till enskilda möten med oss. Vi har under pågående granskningsperiod haft 13 bokade möten, i första hand digitala (8 st.) men även fysiska (5 st.) för de fastighetsägare som så önskat. Detta har vi gjort utöver vad som är brukligt, därför att vi ansett det vara värdefullt att ha en personlig dialog med dem vars mark vi önskar ta i anspråk.

Utöver detta har projektet svarat på de mejl som kommit in från närboende och som rört frågor om granskningen och hur de kommer att beröras, samt telefonsamtal om liknande frågor.

Efter den 14 januari, när granskningsperioden avslutas, kommer Trafikverket att gå igenom samtliga synpunkter som kommit in och alla som lämnat yttranden kommer att meddelas Trafikverkets svar. Detta gäller givetvis också yttrandet från Styrelsen för Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten Ideell Förening, med ärendenummer TRV2013/65117:72.

Därefter kommer Trafikverket att bjuda in till ett möte där vi redogör för eventuella förändringar som gjorts i det förslag till järnvägsplan som nu är ute på granskning. I tid kommer detta möte att äga rum innan järnvägsplanen skickas in till länsstyrelsen för planprövning.

Processen därefter är sådan att om länsstyrelsen tillstyrker projektet, skickas järnvägsplanen för fastställelseprövning till Trafikverkets centrala funktion Juridik och planprövning. Tidsåtgången för att fastställa planen skiljer sig åt från plan till plan. Fastställelsebeslutet beräknas dock komma under 2023 och kan överklagas till regeringen som då avgör ärendet. 

Fredrik Lidberg
Projekteringsledare plan, järnvägsplanen Duvbo-Spånga

Fredrik Lidberg
Projekteringsledare plan, järnvägsplanen Duvbo-Spånga
Epost fredrik.lidberg@trafikverket.se

TRAFIKVERKET
Projekt Mälarbanan
171 41 Solna
Besöksadress: Svetsarvägen 10, Solna

Från: Heinz Paul <heinz.paul@connectpr.se>
Skickat: den 9 januari 2022 09:53
Till: Netz Bo, GD <bo.netz@trafikverket.se>
Kopia: Lidberg Fredrik, PRpmp Konsult <fredrik.lidberg@trafikverket.se>
Ämne: Mälarbanan TRV 2013/65117

Till  Bo Netz, vikarierande generaldirektör , Trafikverket 

Hej,  

I november 2021 presenterade Trafikverket ett förslag till ny järnvägsplan avseende Mälarbanan Duvbo-Spånga, ärende TRV 2013/65117.  

Sista datum för att lämna synpunker på förslaget är den 14 januari 2022. 

Förslaget har väckt kraftiga reaktioner och många frågor bland oss som bor i stadsdelen Bromsten i Stockholm och som berörs av förslaget.   

Vi har upprepade gånger sedan förslaget kom till vår kännedom sökt kontakt med Trafikverkets ansvariga för att få en samlad diskussion kring förslaget och svar på en rad väsentliga frågor. Vi har sammanfattat våra frågor och synpunkter i en skrivelse till Trafikverket den 30 december 2021. 

Det enda besked vi fått (via massmedia!) är att Trafikverket inte kommer att besvara några frågor innan sista dag för att inkomma med synpunkter passerats.  

Vi anser att detta är ett otillbörligt förfarande av Trafikverket. 

Vi begär nu att Trafikverket snarast besvarar de frågor och kommentarer vi nämner i vår skrivelse, samt att då en dialog kring ert svar rimligen inte hinner ske innan den 14 januari 2022, tiden för att inkomma med synpunkter förlängs i behövlig mån. Vi begär också att berörda ansvariga hos Trafikverket medverkar i ett möte med oss innan en sådan förlängd tidsfrist för synpunkter löpt ut. 

Styrelsen för Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten Ideell Förening, 2022-01-09.  

Mikael Hargesson, Ordförande
Andreas Gustafsson  
Heinz Paul   
Stina Pettersson  

Kontaktperson:  
Heinz Paul 
Tallåsvägen 11  
163 43 Spånga  
Tel: 070-660 56 23  
E-post: heinz.paul@connectpr.se  


Inskickade synpunkter till Trafikverket från föreningen 2022-01-11

Synpunkter på förslag till järnvägsplan för utbyggnad av Mälarbanan sträckan Duvbo – Spånga, i Stockholms och Sundbybergs kommuner, Stockholms län. Ärendenummer TRV2013/65117. 

Till Trafikverket 

Ärendenummer TRV2013/65117 

Efter att förslaget till järnvägsplan för utbyggnad av Mälarbanan sträckan Duvbo – Spånga presenterades i november 2021, inleddes ett samarbete mellan berörda bostadsfastighetsägare i Bromsten.

Den nygrundade föreningen Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten består av 40-talet fastighetsägare på Tallåsvägen, Skattegränd, Mamrevägen och angränsande gator i Bromsten. Föreningens syfte är att verka som en samlad kraft för att i första hand få järnvägsplanen återkallad och omarbetad, och i det skedet se till så att boende i området får så god kompensation, bullersanering, åtgärder i trädgård och annat som möjligt.

Föreningens krav är att Trafikverket återkallar den nya järnvägsplanen, och omarbetar den så att de två nya järnvägsspåren förläggs sydväst om de befintliga spåren, samt att buller och övriga störningar reduceras jämfört med nuvarande nivåer.

I den tidigare järnvägsplan som ställdes ut till granskning 2016, angavs att ingen markinlösen var aktuell nordöst om järnvägsspåren. De nya järnvägsspåren skulle enligt det planförslaget förläggas sydväst om de befintliga spåren, vilket även angavs i järnvägsutredningen från 2008-2009.
De verksamheter som finns på sydvästra sidan järnvägen har sedan järnvägsutredningen 2009 kunnat förbereda och anpassa sina investeringar till den planerade utbyggnaden.

Med den nya järnvägsplanen, som redovisades först i november 2021, förändrar Trafikverket helt de givna förutsättningarna, då man nu förlägger ett järnvägsspår nordost om de befintliga spåren på befintliga villatomter. Det är inte acceptabelt.

Ett ianspråktagande av tomtmark samt ökade störningar kringsnärjer också fastighetsägarnas framtida möjligheter till utbyggnader eller annat utnyttjade av tomtmarken. Vidare kan byggnader, planteringar, anläggningar och annat som idag är placerat på den mark som går förlorad, behöva flyttas till återstående tomtmark och ytterligare begränsa den fria ytan.

Felaktig och hänsynslös nedprioritering av de närboendes intresse

Enligt Trafikverket är en viktig orsak till den nya järnvägsplanen att en verksamhetsutövare på Magasinsvägen, byggmaterialföretaget Bygma, säger sig riskera att behöva flytta verksamheten om spårsträckningen enligt det gamla förslaget genomförs. Denna spårsträckning presenterades i järnvägsutredningen 2008-2009 samt i efterföljande järnvägsplaneförslag med samråd 2015 och granskning 2016. Trots att detta varit känt för alla, inklusive verksamhetsutövarna, under 14 års tid, väljer Trafikverket att utan förvarning nu tillmötesgå önskemålet från Bygma och flytta spåren norrut.

Med en sådan prioritering väljer Trafikverket att sätta intresset hos en företagsfilial framför det avsevärt större intresse som representeras av drygt 100 familjer, fastighetsägare och företag, sammantaget drygt 300 personer, på andra sidan om spåren. Den nya planen innebär ett så omfattande markintrång och så stora störningar att det ger en mycket kraftig försämring av den nuvarande boende- och livsmiljön och möjligheterna att utnyttja tomtmarken. Härutöver bedömer vi att den reducering av fastigheternas marknadsvärde som förslaget medför överstiger den kompensation Trafikverket avser ge. Trafikverket har i kontakter med vissa fastighetsägare till och med ifrågasatt om det är möjligt för dem att bo kvar.

Vi noterar också att Bygma i sitt granskningsyttrande över 2016 års järnvägsplan säger sig enbart ”riskera” att behöva flytta. I Trafikverkets kommentar framställs dock en flytt som oundviklig, vilket är en inkorrekt tolkning av Trafikverket.

Vi vill att Trafikverket tydligt klargör på vilka grunder kraftiga avsteg från såväl järnvägsutredning som tidigare förslag till järnvägsplan gjorts och hur beslut om denna omprioritering har fattats.

Stora brister och oklarheter i förslaget och processen

Vi finner också att Trafikverket har presenterat ett förslag med en rad andra brister och oklarheter:

  • Förslaget strider mot den järnvägsutredning som upprättades 2008-2009 och beslutades om 2010. I denna framgår att markinlösen sker på västra sidan och därmed inte den nordöstra som nu föreslås; avsnitt 5 s. 84 ”Norr om vägbron för Bromstensvägen och på västra sidan kommer intrång att behöva ske på ett antal i industrifastigheter.”.
  • Förslaget till järnvägsplan strider mot såväl gällande detaljplan som det detaljplaneförslag som ställdes ut på samråd i november 2016.
  • Det gamla granskningsförslaget till järnvägsplan från 2016 omfattade inte någon inlösen av mark nordöst om järnvägen. Därmed innebär det nya förslaget en väsentlig förändring mot det som gick till granskning 2016.
  • Trafikverket har mellan november 2016 och november 2021 inte informerat de berörda fastighetsägarna om att det gamla förslaget till järnvägsplan pausats och sedan avsevärt förändrats. De har heller inte uppfyllt sin skyldighet att samråda med de berörda fastighetsägarna om det kraftigt förändrade förslaget. Istället har Trafikverket ställt ut det nya förslaget direkt till granskning i november 2021. I samrådsredogörelsen (s. 22 Samråd efter granskningstillfället 2016) står det att ”fortsatt samråd pågått med närboende”. Det påståendet är felaktigt och vilseledande.
  • Den nya granskning som Trafikverket har gjort istället för nytt samråd är även den mycket bristfällig. Viktiga uppgifter om planens genomförande och konsekvenser saknas eller är otydliga. Är man ovan att läsa svår svenska eller använda digitala media, riskerar man att inte få klart för sig vad planen innebär innan det är för sent. Det är inte heller rimligt att anta att fastighetsägare ska förmå ta till sig och fullt förstå det omfattande och mycket svårgenomträngliga material som finns på Trafikverkets webbsidor.

Inget möte har heller arrangerats där samtliga berörda bjudits in. Istället har Trafikverket erbjudit digitala telefonmöten för de fastighetsägare som så begärt. På grund av den korta granskningstiden belägen över jul och nyårshelger, de begränsade bokningsbara tiderna samt begränsad tekniktillgång har inte alla fastighetsägare haft dessa digitala möten.
Det finns också stor irritation över Trafikverkets digitala kommunikation. Trafikverkets representanter har lämnat motstridiga svar till olika fastighetsägare och inte heller kunnat svara på viktiga frågor. Informationen uppfyller inte de krav på svarstider, kvalitet, utförlighet och öppenhet som vi berörda har rätt att förvänta oss.     

  • Länsstyrelsen har i sitt beslut 2016 bedömt att planen medför betydande miljöpåverkan. Därmed ska en Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) upprättas samt godkännas av Länsstyrelsen. Den MKB som upprättades 2016 är utdaterad och behöver göras om då det nya förslaget medför avsevärda förändringar av påverkan bl a på stad och landskap och samlad bedömning. Den samlade bedömningen för Stad och mark är enligt MKB:n från 2016 s. 85;”Utbyggnaden bedöms endast ha en marginell påverkan på stad och landskap, med undantag för Magasinsvägens industriområde. Liten till måttlig negativ konsekvens.” Detta gällde den ursprungliga spårdragningen från 2016, och stämmer inte alls längre eftersom privat trädgårdsmark löses in i det nya förslaget. Konsekvensen på stad och mark för nya spårdragningen är betydande. En uppdaterad MKB bör beskriva påverkan av elektromagnetism, buller, påverkan på landskap/stad, dagvattenhantering, masshantering samt översvämningsrisker.
  • Järnvägen ligger under beräknat högsta flöde i Bällstaån (BHF) och riskerar att översvämmas vid extrema regnväder. Detta strider mot Länsstyrelsens nya rekommendation från 2021 att ”Ny sammanhållen bebyggelse samt samhällsfunktioner av betydande vikt behöver placeras ovanför nivån för beräknat högsta flöde”. Järnvägen bör rimligen betraktas som samhällsfunktion av betydande vikt. Länsstyrelsen kan komma att inte godkänna förslaget med den uppdaterade MKB:n på grund av detta.
  • Trafikverket vill att avloppsstammen/spillvattenledningen på tomterna längs Tallåsvägen förläggs utanför järnvägsfastigheten, och flyttas närmre bostadshusen. Detta gör att den reella påverkan på de trädgårdstomter som ligger direkt norr om spårområdet är betydligt större än vad som framkommer i handlingarna. En komplett handling som även visar påverkan p g a flytt av spillvattenledning är nödvändig för att fastighetsägarna ska kunna ta ställning till förslaget. Detta skulle t ex kunna framgå av en detaljplan, men någon sådan finns inte framtagen. Det framgår inte heller vilken part som ska finansiera flytten av ledningen.
    Spillvattenledningen bör i första hand kvarligga i dess nuvarande placering. I andra hand om flytt är oundviklig bör den förläggas i järnvägsområdet.
  • Detaljerad beskrivning av utformning av järnvägen och hur de närmast berörda fastigheterna påverkas saknas. Det saknas uppgifter om mått och ytor för t ex inlösen av mark. Det framgår inte hur järnvägsmarken utanför bullerplanket ska bebyggas. Bl a den visuella påverkan på fastigheten varierar t ex beroende på om marken förses med växter, asfalt, grus och om fastighetsgränsen förses med stängsel.
  • Det bullerplank och stängsel Trafikverket planerar sätta upp har en utformning som markant avviker från Trafikverkets mål om att det man bygger ska passa in i och inte störa omgivande miljö. Vi anser att föreslagna bullerplank och stängsel är oacceptabla och förstärker på ett avsevärt sätt den störning som järnvägen i sig innebär. Vi förordar en lösning utan stängsel mellan bullerplank och fastighetsgräns och en i övrigt till miljön väl anpassad lösning. Samt bör fastighetsägare få servitut att uppföra buskar, planteringar mm på den järnvägsmark som gränsar mot fastigheten.

  • Trafikverket, Länsstyrelsen och Naturvårdsverket har riktlinjer för vilka minsta avstånd som bör gälla mellan järnvägsspår och bostäder, för att buller, vibrationer och olycksrisker inte ska bli oacceptabla. Trafikverket bortser från dessa riktlinjer på ett flertal punkter och fastigheter.

En omständighet som vittnar om hur bristfälligt Trafikverkets ansvariga arbetat är att de missat ett bostadshus på Tallåsvägen. Trots att huset byggdes 2013 hävdade Trafikverket att det inte fanns. Det var först efter att ägaren visat upp en aktuell satellitbild som Trafikverket medgav felaktigheten.

Förslaget medför ökad hastighet och störningar

Trafikverket har som en fördel med den nya järnvägsplanen påpekat att man då kan räta ut spårdragningen, vilket gör att tågoperatörerna kan erbjudas ökad tåghastighet från dagens 140 till 200 km/h utan särskild dispens. Detta är dock en effekt av den nya järnvägsplanen, och inte ett grundläggande skäl till dess genomförande. Det kan också starkt ifrågasättas om det är rimligt med tågtrafik i uppemot 200 km/h rakt genom ett bostadsområde, med de störningar och risker det innebär. Vi anser istället att dagens redan höga hastighet bör sänkas, i syfte att minska störningarna. Vi vill också att Trafikverket klargör vad en eventuell dispens innebär. 

Vi noterar också att Trafikverket redan i Förslagshandlingen från 2005 samt Systemhandlingen från 2012 gjort bedömningen att kurvan genom Bromsten ska vara undantagen från hastighetsbegränsningen på 200km/h eftersom detta hade påverkat fastighetsägare norr om spåren samt att det hade krävt en ny vägbro.  Det anges i dokumenten att ”För de nya spåren väljs Höjd standard med begränsat intrång”.” Inlösen av fastigheter och intrång i värdefulla naturområden har undvikits i största möjliga utsträckning”

Detta ställningstagande har därefter legat till grund för agerandet hos övriga aktörer, beslutsfattare och fastighetsägare. Att Trafikverket nu i detta sena skede omkullkastar givna planeringsförutsättningar är inte godtagbart.

Markvärderingen riskerar bli missvisande

Vi ifrågasätter Trafikverkets resonemang när det gäller värdering av den mark man önskar ianspråkta. Marknadsvärdet ska enligt Trafikverkets intentioner bedömas efter det att järnvägsplanen vunnit laga kraft. Vi ser dock att marknadsvärdet redan kan ha påverkats negativt. Nya värderingar återspeglar därför inte det marknadsvärde som gällt om en ny järnvägsplan inte varit aktuell. Vi påfordrar att kommande värderingar, om förslaget vinner laga kraft, ska indexeras mot värdeutvecklingen för fastigheter i närområdet som inte påverkas av den nya järnvägsplanen, samt utföras av oberoende mäklare som godkänts av respektive fastighetsägare.

Förslaget bör återkallas

Föreningen anser att Trafikverket har presenterat ett förslag med mycket stora brister. Det uppfyller inte normer och krav på beredning, det följer inte givna riktlinjer, det är otydligt och ofullständigt, och det bygger på orimliga och hänsynslösa prioriteringar mellan oss berörda och andra intressen. Det nya förslaget till järnvägsplan bör därför återkallas och ersättas av ett förslag där de nya järnvägsspåren förläggs sydväst om de befintliga spåren, likt 2016 års plan.

De berörda fastighetsägarna ska få möjlighet att samråda kring förslaget, inklusive samtliga handlingar och ny MKB innan järnvägsplanen fastställs.

Föreningen förutsätter att vi har möjlighet att inkomma med kompletterande information och synpunkter under ärendets fortsatta hantering. Vi önskar inför vårt fortsatta agerande få uppgifter om hur Trafikverkets beslutsgång ser ut i detta ärende samt vilka som är beslutsfattare inklusive kontaktuppgifter.

Styrelsen för Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten Ideell Förening, 2022-01-11 

Mikael Hargesson, Ordförande
Andreas Gustafsson

Heinz Paul

Stina Pettersson

Kontaktperson:
Heinz Paul
Tallåsvägen 11
163 43 Spånga
Tel: 070-660 56 23
E-post: heinz.paul@connectpr.se
http://bromsten.lakra.se/

För information till:
Stockholms Stadsbyggnadskontor

Stockholm Vatten och Avfall
Spånga Tensta Stadsdelsförvaltning
Ledamöter i Spånga Tensta stadsdelsnämnd
Länsstyrelsen i Stockholms län


Länk till artikel i Mitt i från 2022-01-07, Boende vid Mälarbanan vill stoppa ny järnvägsplan

https://www.mitti.se/nyheter/boende-vid-malarbanan-vill-stoppa-ny-jarnvagsplan/repulu!qPu7lJraV3FV6EVE@5czXA/


Skrivelse till Trafikverket, skickad 2021-12-30 (ej slutversion)

Till Trafikverket 

Ärendenummer TRV2013/65117 

Skrivelse med begäran om återkallelse av förslag till järnvägsplan för utbyggnad av Mälarbanan sträckan Duvbo – Spånga, i Stockholms och Sundbybergs kommuner, Stockholms län. Ärendenummer TRV2013/65117. 

Efter att förslaget till järnvägsplan för utbyggnad av Mälarbanan sträckan Duvbo – Spånga presenterades i november 2021, inleddes ett samarbete mellan berörda bostadsfastighetsägare i Bromsten. Detta har bland annat resulterat i bildandet av föreningen ”Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten”. Föreningen ska verka för att Trafikverket återkallar den nya järnvägsplanen, och omarbetar den så att inget markintrång sker på fastigheterna längs järnvägens nordöstra sida, samt att buller och övriga störningar reduceras jämfört med nuvarande nivåer. 

I den tidigare plan som presenterades 2016, angavs att inga eller endast marginella markintrång var aktuella. Sedan dess har fastighetsägare på Fristadsvägen, Tallåsvägen, Mamrevägen, Skattegränd och mellanliggande tvärgator, och i synnerhet de vars tomter angränsar till järnvägen, anpassat sina investeringar till den järnvägsutbyggnad som Trafikverket 2016 informerat om. Det gäller exempelvis markarbeten och om-och utbyggnader av bostadshus med mera. På motsvarande sätt har de verksamheter som finns på andra sidan järnvägen längs Magasinsvägen under de gångna sex åren kunnat förbereda och anpassa sig till den planerade utbyggnaden. Med den nya planen förändrar Trafikverket helt de givna förutsättningarna. Det är inte acceptabelt. 

Ett ianspråktagande av tomtmark samt ökade störningar kringsnärjer också fastighetsägarnas framtida möjligheter till utbyggnader eller annat utnyttjade av tomtmarken. Vidare kan byggnader, planteringar, anläggningar och annat som idag är placerat på den mark som går förlorad, behöva flyttas till återstående tomtmark och ytterligare begränsa den fria ytan.    

Vi anser att de skäl Trafikverket anfört som grund för den nya järnvägsplanen starkt kan ifrågasättas. 

Felaktig och hänsynslös nedprioritering av de närboendes intresse 
Enligt Trafikverket är en viktig orsak till den nya järnvägsplanen att en verksamhet på Magasinsvägen, byggmaterialföretag Bygma, säger sig riskera att behöva flytta verksamheten om den spårsträckning som presenterades 2016 genomförs. Trafikverket har valt att tillmötesgå denna synpunkt.  

Med en sådan prioritering väljer Trafikverket att sätta intresset hos en företagsfilial framför det avsevärt större intresse som representeras av drygt 100 familjer och fastighetsägare på andra sidan om spåren. Den nya planen innebär ett så omfattande markintrång och så stora störningar att det ger en mycket kraftig försämring av den nuvarande boende- och livsmiljön och möjligheterna att utnyttja tomtmarken. Härutöver bedömer vi att den reducering av fastigheternas marknadsvärde som förslaget medför överstiger den kompensation Trafikverket avser ge. Trafikverket har i kontakter med vissa fastighetsägare till och med ifrågasatt om det är möjligt för dem att bo kvar.  

Vi noterar också att Bygma i sitt yttrande över 2016 års plan säger sig enbart ”riskera” att behöva flytta. I Trafikverkets kommentar anges framställs dock en flytt som oundviklig, vilket är en inkorrekt tolkning av Trafikverket.  

Vi vill att Trafikverket klargör på vilka grunder den nämnda prioriteringen gjorts.  

Stora brister och oklarheter i förslaget 
Vi finner härutöver att Trafikverket har presenterat ett förslag med en rad andra brister och oklarheter:  

  • Trafikverket ska enligt lag göra en miljökonsekvensutredning avseende sitt förslag. Den miljökonsekvensutredning Trafikverket nu hänvisar till avser dock 2016 års järnvägsplan och är inte giltig för det nya och väsentligt förändrade förslaget till järnvägsplan.  
  • För genomförande av järnvägsplanen krävs en ny detaljplan. Någon sådan dock inte tagits fram av Stockholms stad ännu. Det gör att järnvägsplanen kan vinna laga kraft innan såväl Staden som berörda fastighetsägare får klarhet i hur nya tomtgränser och servitut ska dras, samt om och hur Trafikverket tänker sig en fordonsväg invid gränsen. 
  • Innan järnvägsplanen beslutas ska ett formellt samråd ske med fastighetsägare. Det samråd som skett gjordes dock 2016 och avsåg den gamla järnvägsplanen. Trafikverket frångår därmed kravet på samrådsförfarande. 
  • Den avloppsstam som löper invid järnvägen längs Tallåsvägen måste flyttas om den nya planen genomförs. Det kan ge ytterligare markintrång och servitut utöver den mark som Trafikverket vill lösa in. Trafikverket har inte omnämnt eller möjligen helt missat att ta hänsyn till avloppstammen. Vi vill veta varför fastighetsägarna inte informerats, samt få klarhet i vilka faktiska konsekvenser den nya planen får avseende avloppsstammen. 
  • Trafikverket, Länsstyrelsen och Naturvårdsverket har riktlinjer för vilka minsta avstånd som bör gälla mellan järnvägsspår och bostäder, för att buller, vibrationer och olycksrisker inte ska bli oacceptabla. Trafikverket bortser från dessa riktlinjer på ett flertal punkter och fastigheter.   
  • Det bullerplank och stängsel Trafikverket planerar sätta upp har en utformning som markant avviker från Trafikverkets egna mål om att det man bygger ska passa in i och inte störa omgivande miljö. Vi anser att föreslagna plank och stängsel är oacceptabla och förstärker på ett avsevärt sätt den störning som järnvägen i sig innebär. Vi kräver en till miljön väl anpassad lösning. 

En omständighet som vittnar om hur bristfälligt Trafikverkets ansvariga arbetat är att man missat ett bostadshus på Tallåsvägen. Trots att huset byggdes 2013 hävdade Trafikverket att det inte fanns. Det var först efter att ägaren visat upp en aktuell satellitbild som Trafikverket medgav sitt fel. 

Trafikverket har som en fördel med den nya järnvägsplanen påpekat att man då kan räta ut spårdragningen, vilket gör att tågoperatörerna kan erbjudas ökad tåghastighet från dagens 140 till 200 km/h utan särskild dispens. Detta är dock en effekt av den nya järnvägsplanen, och inte ett grundläggande skäl till dess genomförande. Det kan också starkt ifrågasättas om det är rimligt med tågtrafik i uppemot 200 km/h rakt genom ett bostadsområde, med de störningar och risker det innebär. Vi anser istället att dagens redan höga hastighet bör sänkas, i syfte att minska störningarna. Vi vill också att Trafikverket klargör vad en eventuell dispens innebär. 

Markvärderingen riskerar bli missvisande 
Vi ifrågasätter Trafikverkets resonemang när det gäller värdering av den mark man önskar ianspråkta. Marknadsvärdet ska enligt Trafikverkets intentioner bedömas efter det att järnvägsplanen vunnit lag kraft. Vi ser dock att marknadsvärdet redan kan ha påverkats negativt efter att det att förslaget till ny järnvägsplan offentliggjordes i november 2021. Värderingar efter denna tidpunkt återspeglar därför inte det marknadsvärde som gällt om en ny järnvägsplan inte varit aktuell.  Vi påfordrar att kommande värderingar, om förslaget vinner laga kraft, ska indexeras mot värdeutvecklingen för fastigheter i närområdet som inte påverkas av den nya järnvägsplanen, samt utföras av oberoende mäklare som godkänts av respektive fastighetsägare.  

Mycket bristfällig information 
Trafikverkets information är mycket bristfällig. Viktiga uppgifter om planens genomförande och konsekvenser saknas eller är otydliga. Är man ovan att läsa svår svenska eller använda digitala media, riskerar man att inte få klart för sig vad planen innebär innan det är för sent. Det är inte heller rimligt att anta att fastighetsägare ska förmå ta till sig och fullt förstå det omfattande och mycket svårgenomträngliga material som finns på Trafikverkets webbsidor. 

Det finns också stor irritation över Trafikverkets digitala kommunikation. Trafikverkets representanter har lämnat motstridiga svar till olika fastighetsägare och inte heller kunnat svara på viktiga frågor. Informationen uppfyller inte de krav på kvalitet, utförlighet och öppenhet som vi berörda har rätt att förvänta oss.  

Vidare finner vi det mycket anmärkningsvärt att den kontaktperson Trafikverket hänvisar till, Fredrik Lidberg, gjort sig oanträffbar och svarar inte på telefon eller e-post under större delen av den period vi har på oss för att lämna synpunkter på planen. Vi har eller inte fått någon uppgift om vem vi istället kan kontakta. 

Vi önskar inför vårt fortsatta agerande få uppgifter om hur Trafikverkets beslutsgång ser ut i detta ärende samt vilka som är beslutsfattare inklusive kontaktuppgifter. 

Förslaget bör återkallas 
Vi anser att Trafikverket har presenterat ett förslag med mycket stora brister. Det uppfyller inte normer och krav på beredning, det följer inte givna riktlinjer, det är otydligt och ofullständigt, och det bygger på orimliga och hänsynslösa prioriteringar mellan oss och andra intressen.  Det nya förslaget till järnvägsplan bör därför återkallas och ersättas av ett förslag likt 2016 års plan.  

Vi förväntar oss nu ett svar från ansvariga beslutsfattare i Trafikverket innan granskningstidens utgång den 14 januari. Vi inbjuder också Trafikverket att medverka i en hearing arrangerad av oss för att ge besked i de frågor vi här tagit upp.  

Om ”Föreningen Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten” 
Föreningen har bildats för att samla de som berörs av järnvägsplanen, och har i skrivande stund ett 40-tal och fortsatt växande antal medlemmar. Föreningen har medlemmarnas uppdrag att verka för att Trafikverket återkallar sitt förslag och omarbetar det till ett nytt, för berörda fastighetsägare acceptabelt förslag. Föreningen ska även vara fastighetsägarna behjälpliga med juridisk rådgivning och överklagande med mera, om så behövs. 

Styrelsen för Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten Ideell Förening, 2021-12-30. 
Mikael Hargesson, Ordförande 
Andreas Gustafsson 
Heinz Paul  
Stina Pettersson 

Kontaktperson: 
Heinz Paul 
Tallåsvägen 11 
163 43 Spånga 
Tel: 070-660 56 23 
E-post: heinz.paul@connectpr.se 

Till Trafikverket
Ärendenummer TRV2013/65117


Informationsbrev till boende på Tallåsvägen och angränsande gator, utdelat 2021-12-30

Information till er som bor nära järnvägen i Bromsten

Från Föreningen Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten (brevutskick till boende 2021-12-30)

Före jul ordnade vi ett välbesökt möte om Trafikverkets förslag till ny järnvägsplan. Efter mötet har flera hört av sig och vill veta mer. Här kommer därför mer information till er alla.

Sist ser ni hur man lämnar synpunkter till Trafikverket. De behöver sändas in senast 14 jan.

År 2016 presenterade Trafikverket en plan för utbyggnad av järnvägen genom Bromsten till fyra spår. Planen då var att de två nya spåren skulle dras längs Magasinsvägen, på andra sidan om nuvarande spår. Det skulle knappt bli något markintrång på vår sida om järnvägen, och buller och andra störningar skulle bli mindre omfattande. Risken för värdeminskning på våra fastigheter var också mindre.

I det nya förslaget till järnvägsplan som kom i november föreslås istället ett av de nya spåren dras på vår sida om nuvarande spår. Det får negativa följder inte bara för fastigheter med tomtgräns mot järnvägen, utan för flertalet fastigheter på Tallåsvägen, Fristadsvägen, Mamrevägen, Skattegränd och tvärgator.

Startande långtradare på tomten
Trafikverkets bullerutredning visar att nästan alla fastigheter på dessa gator får räkna med minst 70 decibel. Det motsvarar en vältrafikerad stadsgata. Bor man närmare järnvägen får man över 80 decibel, vilket motsvarar en startande långtradare. Dessutom ska tågtrafiken nära fördubblas, vilket tidvis kan ge ett nästan konstant buller. Det ger försämrad boende- och livsmiljö för alla och stor risk att värdet på fastigheterna i hela området sjunker.

Ingen ersättning trots bullerstörningar
Du som drabbas av markintrång kan få viss ersättning, men du som endast drabbas av buller och vibrationer får ingen ersättning för minskat värde på fastigheten. Däremot kan Trafikverket sätta upp t ex bullerskärmar framför din uteplats.

Slarv och brister i planförslaget:

  • För att få göra järnvägsutbyggnaden kräver lagen att Trafikverket gör en miljökonsekvensutredning. Men den Trafikverket hänvisar till avser 2016 års järnvägsplan och är inte giltig för den nya järnvägsplanen.
  • Lagen kräver också en ny detaljplan. Någon sådan dock inte tagits fram av Stockholms stad ännu. Det gör att järnvägsplanen kan vinna laga kraft innan vi fastighetsägare får veta exakt hur nya tomtgränser dras, och om det blir bilväg på eller mellan våra tomter och järnvägen.
  • Innan järnvägsplanen beslutas ska ett formellt samråd ske med fastighetsägare. Det samråd som skett gjordes dock 2016 och avsåg den gamla järnvägsplanen. Trafikverket förbigår nu enligt vår mening samrådsförfarandet.
  • Den avloppsstam som löper på vår sida om järnvägen måste flyttas om den nya planen genomförs. Det kan ge ytterligare markintrång och servitut utöver den mark som Trafikverket vill lösa in. Trafikverket har valt att inte informera om detta.
  • Trafikverket, Länsstyrelsen och Naturvårdsverket har riktlinjer för vilka minsta avstånd som bör gälla mellan järnvägsspår och bostäder, för att buller, vibrationer och olycksrisker inte ska bli oacceptabla. Trafikverket bortser från dessa riktlinjer på ett flertal punkter och fastigheter. 
  • Det bullerplank och stängsel Trafikverket planerar sätta upp har en utformning som markant avviker från Trafikverkets egna mål om att det man bygger ska passa in i och inte störa omgivande miljö. Vi anser att föreslagna plank och stängsel är oacceptabla och kräver en mer miljöanpassad lösning.

Ditt hus finns inte sade Trafikverket
En omständighet som vittnar om hur bristfälligt Trafikverket arbetat är att man missat ett bostadshus på Tallåsvägen. Trots att huset byggdes 2013 hävdade Trafikverket att det inte fanns. Det var först efter att ägaren visat upp en aktuell satellitbild som Trafikverket gav med sig.

Varför har Trafikverket lagt fram förslag till ny järnvägsplan?
Ett viktigt skäl är enligt Trafikverket att en filial till byggmaterialföretaget Bygma på Magasinsvägen, säger sig riskera att behöva flytta om 2016 års järnvägsplan genomförs. Vi motsäger inte att risken finns. Men detta ska vägas mot de faktiska och mycket negativa följder den nya järnvägsplanen får för det hundratal familjer som drabbas. Det är inte rimligt av Trafikverket att värna en företagsfilial på bekostnad av så många familjers livsmiljö.

Svårt att sälja den närmaste 4-5 åren
Många familjer har investerat i sina fastigheter och anpassat sin boendemiljö utifrån 2016 års plan. Detta rycks nu utan förvarning undan, samtligt som framtida möjligheter att använda tomter och om- eller tillbyggnader kringsnärjs. Det blir också svårt att sälja fastigheterna den tid järnvägsprojektet pågår, då få köpare kan väntas vara intresserade innan man ser hur det blir. Redan nu sitter ett antal fastighetsägare fast i denna omöjliga situation.

På samma sätt som de boende planerat efter 2016 års plan, har företagen på Magasinsvägen under sex år kunnat planera och anpassa sin verksamhet. En järnvägsombyggnad som liknar 2016 års plan skulle därför få mer begränsade konsekvenser för dem.

Trafikverket anför också att markintrånget på vår sida om spåren möjliggör en rätare spårdragning, så att tågen kan gå i 200 km/h utan särskild dispens. Vi ifrågasätter rimligheten med så höga hastigheter genom ett bostadsområde. Hastigheten bör istället sänkas för att minska buller och risker. Trafikverket anför också att den nya planen minskar behovet av ledningsomläggningar längs Magasinsvägen. Man bortser dock från att det innebär motsvarande ledningsomläggningar på vår sida om järnvägen.

Mycket bristfällig information
Trafikverkets information är mycket bristfällig. Viktiga uppgifter om planens genomförande och konsekvenser saknas eller är otydliga. Är man ovan att läsa svår svenska eller använda digitala media, riskerar man att inte få klart för sig vad planen innebär innan det är för sent. Det finns också stor irritation över Trafikverkets digitala kommunikation. De har lämnat motstridiga svar eller inte svarat på viktiga frågor. Informationen uppfyller inte de krav på kvalitet, utförlighet och öppenhet som vi berörda har rätt att förvänta oss.

Förslaget bör återkallas
Vi anser att Trafikverket har presenterat ett förslag med mycket stora brister. Det uppfyller inte normer och krav på beredning, det följer inte givna riktlinjer, det är otydligt och ofullständigt, och det bygger på orimliga och hänsynslösa prioriteringar mellan oss och andra intressen.  Det nya förslaget till järnvägsplan bör därför återkallas och ersättas av ett förslag likt 2016 års plan.

Om ”Föreningen Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten”
Föreningen har bildats för att samla de som berörs av järnvägsplanen. Vi ska i första hand verka för att Trafikverket återkallar sitt förslag. Alla ni som berörs är välkomna att gå med, och vi är redan uppemot 40 boende. Styrelsen består av Mikael Hargesson, Andreas Gustafsson, Heinz Paul och Stina Pettersson. Medlemskap i föreningen är gratis och innebär inga förpliktelser.

Viktigt att du som fastighetsägare sänder in synpunkter till Trafikverket senast 14 januari.
Du kan exempelvis fråga hur du drabbas och kompenseras, och kräva att planen inte beslutas innan du fått besked du är nöjd med. Vill du, så nämn att du ställer dig bakom den skrivelse som vi från föreningen sänder in. Där kräver vi att planförslaget återkallas och omarbetas. 

Sänd senast 14 januari:

Via brev: Trafikverket, Ärendemottagningen, Box 810, 781 28 Borlänge.

Eller via E-post: investeringsprojekt@trafikverket.se

Märk brevet eller e-post med TRV 2013/ 65 117.

Gå gärna in på vår webbplats! Där finns mer och uppdaterad information: www.bromsten.lakra.se

Du kan komma i kontakt med oss genom att mejla eller ringa till Stina Pettersson (Tallåsvägen 29), stina.a.pettersson@gmail.com eller 073-6106412.

Mer om järnvägsplanen: www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/vi-bygger-och-forbattrar/Malarbanan-Tomteboda-Kallhall/ eller googla ”mälarbanan dokument”  

Föreningen Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten, 2021-12-30.


Inbjudan till hearing skickad till Trafikverket med cc till styrelsen i ”Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten” 2021-12-20

Hej, 
Jag företräder föreningen ”Järnvägsnära fastighetsägare i Bromsten”, som nu bildats för att agera för att Trafikverket ska återkalla förslaget till ny järnvägsplan för sträckan Duvbo-Spånga, TRV2013/65117.  
Vid föreningens allmänna möte med berörda fastighetsägare igår uppdrogs styrelsen att bjuda in Trafikverket till en hearing i Bromstensskolan, som behöver hållas innan granskningstiden går ut den 14 januari 2022.
Jag vill be dig om att ge oss besked om vilka sakkunniga och beslutsfattare inom Trafikverket som lämpligen bör bjudas in, och ett förslag på lämpligt datum före den 14 januari.
Till hearingen avser vi även inbjuda lokala media, lokala organisationer och politiska partier i stadsdelen.   
Mvh


Länk till artikel i lokaltidningen Mitt i från 2021-12-11, Deras tomter krymper när Mälarbanan byggs ut

https://www.mitti.se/nyheter/deras-tomter-krymper-nar-malarbanan-byggs-ut/repula!q21KmDxtqZLk0j9xjF3A/

Inläggsnavigering

Mälarbanan Duvbo-Spånga Järnvägsplan

3 thoughts on “Kommunikation”

  1. AI Tools skriver:
    2025-11-20 kl. 13:02

    It’s fascinating how AI tools have reshaped industries-tyy.AI’s AI Response Generator is a great example of streamlining workflows with smart tech.

    Svara
  2. AI Tools skriver:
    2025-11-20 kl. 13:02

    I’ve used several AI directories, but tyy.AI Tools stands out for its well-organized curation. The AI Hashtag Assistant is a great example of how they simplify real-world use cases. Definitely a go-to for smart AI discovery.

    Svara
  3. AI Tools skriver:
    2025-11-20 kl. 13:03

    Great insights! For content creators, tools like the AI Tiktok Assistant can really streamline workflows and spark creativity.

    Svara

Lämna ett svar till AI Tools Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Recent Posts

  • Kommunikation
  • Mälarbanan Duvbo-Spånga Järnvägsplan
  • Samverkansmöte 20 december 2021
  • Dokument
  • Synpunkter på Järnvägsplanen

Recent Comments

  1. 0RKgph om Mälarbanan Duvbo-Spånga Järnvägsplan
  2. ZyarDD om Mälarbanan Duvbo-Spånga Järnvägsplan
  3. ZyarDD om Mälarbanan Duvbo-Spånga Järnvägsplan
  4. PtQkOH om Mälarbanan Duvbo-Spånga Järnvägsplan
  5. PtQkOH om Mälarbanan Duvbo-Spånga Järnvägsplan

Archives

  • december 2021

Categories

  • Mälarbanan
  • Uncategorized
©2025 Vad händer i Bromsten? | WordPress Theme by SuperbThemes.com